Spørsmål:
Hei I 2004 fødte jeg en velskapt gutt. Under svangerskapet ble jeg svært syk, og tilbrakte mesteparten av svangerskapet på sykehus. De trodde den gang at det dreide seg om ekstrem svangerskapskvalme/ hyperemesis. Etter svangerskapet opphørte kvalmen, men helsetilstanden min var svært dårlig, og legene forsto etterhvert at dette måtte dreie seg om noe mer. Etter en lang utredning, på ca 2-3 år fikk jeg diagnosen ME, og kroniske bekken og leddbetennelser. Jeg fikk og store problemer meg ryggen, og klarte til slutt ikke gå uten krykker som støtte. Det viste seg at jeg hadde en skive i ryggen som hadde kollapset, og jeg ble operert i 2008 (oktober), da satt de inn en skiveprotese. Smertene i ryggen har ikke blitt særlig bedre, men jeg har ikke lenger strålingen ut i bena. Så nå klarer jeg heldigvis å gå uten krykker. I forhold til ME har det trolig utviklet seg etter en hjernhinnebetennelse i 2002 og eskalerte veldig under svangerskapet i 2004. Jeg er per. dags dato ikke i arbeid, funksjonsevnen er lav, og legene har sagt at jeg vil trolig måtte leve med denne tilstanden, og gjøre det beste ut av det. Det betyr energiøkonomisering, og ta ting i mitt eget tempo i forhold til energi og smerter. Jeg elsker å være mamma, og stort sett bruker jeg min energi på vår sønn. Vi har heldigvis god hjelp i nærmeste familie, og mannen min er fantastisk. Nå som årene har gått og vi har fått det tøffe svangerskapet på avstand melder ønsket seg om et barn til. Vi vet godt at vi må planlegge godt, og få god hjelp og tilrettelegging av helsepersonell..Selve svangerskapet kan jeg tro jeg kan forbrede meg så godt jeg kan slik at situasjonen er mer under knotroll enn hva det var sist, hvem vet kanskje jeg blir bedre under svangerskapet mitt og.. Det vi er veldig usikre på er dette med fødsel, jeg har veldig lav aktivitetstoleranse, og blir svært syk under stress og høy aktivitet. Får da harde migreneanfall samt total utmattelse. Sist prøvde de å sette fødsel i gang, men det endte med planlagt keisersnitt. vi ønsker veldig gjerne en god opplevelse, og at jeg skal ha litt energi i behold etter forløsning, og vil ikke risikere å ødelegge ryggen mer ..I og med det er så usikkert hvordan en fødsel vil være, føler vi at det vil være en svært usikker måte å føde vaginalt. Vil man kunne få planlagt keisersnitt i spinalbedøvelse med tanke på min helsetilstand.? Vi vet jo at det sies at den beste måten er å føde vaginalt, men med tanke på min forrige opplevelse og min nåværende helsetilstand føler vi at en trygg og planlagt fødsel i form av keisersnitt vil gi oss tryggheten i å prøve å få et barn igjen. Ønsker veldig gjerne et svar på våre muligheter, og hvordan vi bør ta tak i dette.Mvh Arven

Svar:
Så flott at du/dere er klare for et barn igjen!
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen for en henvisning til fødeavdeilngen der du fødte/skal føde til en konsultasjonssamtale.
Det kan være med på å gi dere en mulighet til å snakke sammen om forrige svangerskap og fødsel, dagens situasjon og utgangspunkt for et evt. nytt svangerskap.
De kan dele sin erfaring med ME kvinner med dere, og forhåpenlig gi råd og komme med tilbud om oppfølging.
Dere gis en mulighet for å komme med egne behov og ønsker, og således få et godt utgangspunkt og en trygghet i bunnen for hvordan det kan bli rundt svangerskap og fødsel.
Med keisersnitt første gang, ryggoperasjon, ME og bekkenplager er det opplagt at du vil få tilbud om et planlagt keisersnitt.
Ønsker deg alt godt og håper du lykkes!
Hilsen Monica.