Spørsmål:
Jeg har trent på helsestudio både før og under hele graviditeten, er nå i uke 27. Tok CLA før, men sluttet fordi jeg ikke visste om det var skadelig for babyen.
Nå fikk jeg imidlertid høre det var bra for barnet. Hva er rett? Skal man ta vanlig dose, 6 kapsler om dagen? Kan man ta for mye antioksidanter i svangerskapet? Nå tar jeg kun omega 3, folat og jern. Bør jeg ta noe annet når jeg trener styrke under graviditeten?

Svar:
Svar: Det er flott at du holder deg i form. Det er helt nødvendig med vårt stillesittende liv.
Nå som magen vokser er det viktig at du lyter til kroppen din og hva som er behagelig for deg. Ikke press deg.
Med tanke på CLA har jeg ingen erfaring med preparatet. Tok imidlertid kontakt med et apotek, og fikk til svar at de fraråder gravide å bruke det. Siden man ikke kan teste medisiner på gravide kvinner, er man helt avhengig av dyreforsøk for å finne ut om preparater har stoffer i seg som virker skadelig på fosteret. Du kan ev. ta kontakt med firmaet  som lager CLA for å høre hva de sier om saken.
Man kan aldri være for forsiktig med hva man putter i munnen når man venter barn.
Et godt variert kosthold laget på friske råstoffer er det beste du nå kan servere dere!
Lykke til videre.
Hilsen Monica.