Spørsmål:
Hei! Jeg har vært plaget med kontraksjoner i livmoren i de 16 ukene jeg har gått gravid, i natt var disse smertene rimelig intense, er dette normalt?

Svar:
Normalitetsbegrepet er vidt og strekker seg langt.
Hver kvinne er unik med sin kropp og sitt svangerskap.
Utfordringen blir å se kvinnen og forstå hva som er normalt for henne.
Livmoren er en levende muskel som trekker seg sammen gjennom hele graviditeten. Derfor er det ikke unormalt å kjenne sammentrekningene. Når du likevel fortelle at de er rimelig intense, vil jeg råde deg til å ta kontakt med jordmor/legen din slik at de kan vudere det hele.
Magnesium tbl. kan være til god hjelp. De slapper muskulaturen.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.