Spørsmål:
Hei Lurer på en ting. Jeg ble i februar i fjor konisert, livmorhalsen er nå 2,5 cm lang mot normal 4 cm. Leser at det er fare for å føde for tidlig etter konisering. Men hva mener de med for tidlig, uker? måneder?

Svar:
Som oftest går det svært bra med fødsel til normal tid, ja til og med opplever noen å gå over termindato.
Det vil si at koniseringen ikke har påvirket fødselstidspunktet i det hele tatt.
Men, det er riktig at det kan medføre fare for en for tidlig fødsel. Kvinner blir derfor fulgt litt ekstra opp i svagerskapet.
For tidlig fødsel er et vidt begrep som kan romme både uker og mnd. I forhold til konisering vil det være avgjørende hvor mye av livmorhalsen som er fjernet.
Lykke til!
Hilsen Monica.