Spørsmål:
Hei! Jeg hadde tenkt å besøke venner og familie fra mitt barndomshjemsted, og tenkte da å kjøre. På sommertid tar det ca. 8-9 timer å kjøre. Når jeg planlegger å kjøre er jeg 34/35 uker på vei. Mitt spm er; er det trygt for meg å kjøre alene?? Har så mange rundt meg som er så bekymret for at jeg skal kjøre alene så langt. Har kjøpt meg sånn "gravid-bil-belte". Selv er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Har kjørt den strekningen så mange ganger.

Svar:
Så lenge du selv er fortrolig med  og klar for denne lange  bilturen alene kan jeg ikke se noen grunn til at du ikke skulle gjennomføre den.
God tid, uthvilt, mange stopp for å strekke kroppen og bevege ben og føtter. Mobiltelefon, helsekort og rikelig med drikke. Kanskje også en liten lur underveis.
Mange kan oppleve å få hevelser i ben og føtter i svangerskapet. Særlig på slutten eller i sommervarmen. Får du dette bør du legge inn èn lang pause med både bevegelse og flatt leie eller bena høyt for å avhjelpe på dette.
Håper du får en fin tur!
Hilsen Monica.