Spørsmål:
Hei hei! Jeg er gravid, 15 uker og 5 dager på vei. Lørdag kveld mener jeg så bstemt at jeg kjente liv. Det var små sporadiske bevegelser inni magen som stod på over en tid. Men nå, alstå 4 dager etterpå, så har jeg ikke kjent mer liv.. Er det vanlig? Er det slik det er i begynnelsen? Jeg er andregangsfødende, men det er 14 år siden sist, så jeg er ikke helt sikke om jeg husker riktig. Slik jeg husker det så kjentes ikke liv hver dag i starten, det gikk noen dager imellom. Husker jeg rett? Og itilfelle hvor lang tid kan det gå mellom hver gang en kjenner liv i begynnelsen? Ann Kristin

Svar:
Ja, det er akkurat slik for de fleste. Det er således ikke vanlig å kjenne liv hver dag etter første gang man kjenner det. Det er helt normalt å ikke kjenne liv hver dag helt frem til uke 24, til tross for at fosteret daglig "mosjonerer" og gjør en masse begevegelser.
Det er ingen som kan fortelle deg hvor lang tid det vil gå mellom hver gang du vil kjenne de små bevegelsene nå, men nyt hvert lille tegn og være oppmerksom.
Lykke til!
Hilsen Monica.