Spørsmål:
Jeg hadde keisersnitt for to uker siden. Såret ble etter en uke hovent, men ikke rødt, kjentes ut som huden var fylt med vann under, rundt skuren. Det ble tappet ut serøs, blodtilblandet væske to dager på rad før vi dro hjem fra sykehuset. Jeg var på etterktr, men gyn.dr ville ikke tappe ut noe mer. Etter 1 1/2 uke fikk jeg crp-stigning til 100 og såret er fremdeles hovent, hardt, men ikke rødt eller væskende. Det verker litt fra "magen" - rundt skuren. Jeg har på tlf-konsultasjon m gyn.dr begynt på AB-kur, men det blir ikke bedre rundt såret. Spm mitt er om dette er vanlig? Har noen andre opplevd liknende sårtilheling? Dette er min 3. fødsel, men første opr/keisersnitt, hva er vanlig?

Svar:
Det er dessverre ikke uvanlig med infeksjon i sår etter et keisersnitt. Jeg synes du bør ta kontakt med fastlegen din evt. jordmor du har gått  til kontroll hos slik at de kan inspisere såret og se på sårtihelingen. Kanskje trenger du hjelp eller instruksjon i hvordan såret skal renses på beste måte?
Vil også rådde deg til å ligge bakover mer enn du sitter fremover for å få god sirkulasjon i vevet rundt såret. Det er min erfaring at det ofte dannes hevelse (nesten som en liten væskefylt "pølse") over sårflaten. Forstår du?
Det er også viktig å få luftet såret og ikke ha det for tett, men dette vil du får hjelp til.
Lykke til med sårtilhelingen!
Hilsen Monica.