Spørsmål:
Min siste fødsel var ikke så vellykket for å si det sånn og min sønn ble tatt med hastesnitt. Han lå riktig nok feil innstilt, men satt fast så det holdt og kom aldri skikkelig ned i bekkenet, tross hjelp av vakum med mer. Legen som var med under fødselen og som foretok snittet skriver i journalen min at både under fødsel, under snittet og ved etterkontrollen (10 uker etter) mistenker trangt bekken og anbefale et elektiv snitt ved neste svangerskap. Hvordan kan sykehuset nå ha meg inn på samtale for å forsøke å få meg til å velge en normal fødsel? Og skremme meg med at barn født med keisersnitt får astma osv. Blir sint jeg. Jeg har bare så lyst på en positiv opplevelse og få barnet på brystet. Ikke bli kjørt i hui og hast og lagt i narkose. Jeg føler meg så snytt fra sist fødsel jeg har ikke ord. Fikk se sønnen min knappe 10 minutt etter jeg våkna fra narkosen og så gikk det nye 6-7 timer før jeg fikk se ham igjen. Jeg er ikke redd smertene fra riene osv. Jeg ligger gjerne et døgn til med rier for å få hilse på barnet mitt. Men så lenge de ikke kan garantere at det samme skjer igjen hvorfor skal jeg "presses" nok en gang. Dette er mitt siste svangerskap og alt jeg ønsker er å få barnet mitt i armene i det det blir født. Og når legen skriver det så klart som det står i journalen hvorfor må jeg sitte å be på mine kne om et keisersnitt. Føler meg så dårlig behandlet...

Svar:
Jeg forstår at dette kan oppleves negativt og by på usikkerhet for deg. Det er også trist  å gå rundt med følelsen av å være snytt for fødselsopplevelsen av sitt eget barn.
Dessverre byr ikkke livet på garantier, det gjør heller ikke fødsler.Ingen kan derfor kreve å få en garanti før man føder.
Det er imidlertid fantastisk at du ikke er redd eller har angst, men ønsker deg en fin opplevelse. Som annengangs fødende har du en stor sjanse for å få denne opplevelsen, nettopp fordi du vet hva du går til.
Når helsepersonell prøver å få kvinner som kan føde til å føde vaginalt er det mange grunner til det. Du kan selv lese om komplikasjoner knyttet til inngrepet både for deg og barnet.
Om du ønsker å få tatt et mål av bekkenet ditt  p.g.a. spørsmål om trangt bekken bør vel det la seg gjøre. Du skal også vite at det er fritt sykehus valg i Norge. Det vil si at du kan henvende deg til en annen fødeavdeling om du ønsker det.
Håper du får den gode opplevelsen denne gangen. Ikke glem at du ikke får barnet i armene rett etter fødsel om du velger et snitt.
Lykke til!
Hilsen Monica.