Spørsmål:
HEI! Lurer på en del ting ang. mat i svangerskapet. Før jeg ble gravid veide jeg 51 kg, og jeg er ca. 165 cm høy. Nå har jeg gått opp 10 kg, og jeg er 24 uker på vei. Jeg synes det er ganske mye, kanskje legger jeg på meg enda 10 kg. tenker også på at jeg får et stort barn, hvis jeg fortsetter å spise som før, er de noe i det? lurer på om du kan sette opp et forslag til mat jeg kan spise hver dag? je er hekta på jordbær og rabarbra. kan jeg spise mye av det? noen sier at jordbær ikke er bra for barnet. hilsen Anita

Svar:
Det er fint at du tenker på hva du putter i munnen, og spesielt viktig om du ønsker å by fosteret på det beste rent ernæringsmessig og samtidig kontrollere vekten. Du må på ingen måte gå opp 10 kg til, selv om du har lagt på deg 10 kg til nå! Du bestemmer selvfølgelig selv. Det er ikke noe som bare skjer
Du spør om et forslag til kost, men det er ikke mye til nytte siden jeg ikke vet hvordan du lever og hva slags mat du foretrekker.
Jeg vil foreslå for deg at du tar opp dette med jordmor/legen din. Det beste er om du kommer med et forslag selv der du tenker gjennom hvordan du best skal klare å gjennomføre en evt. forandring. Det kan være krevende å legge om sin daglig rutine og sitt kosthold. Når du kommer med forslaget ditt kan dere sammen se om dette er tilfredsstillende.
Det mest avgjørende i forhold til vektøkning skyldes kanskje mangel på mosjon. Her er det virkelig mye å hente! Det gjør så godt , og det er så deilig å føle seg i god form. Nå er sommeren her med muligheter for et aktivt utelilv. Bruk fantasien, og få med deg partneren. Du kan trenge støtte.
Om man ser litt mindre på TV og bruker tiden til akitvitet merkes det fort på vekten.
Kuttes det i tillegg på brus, gotteri, kaker, søt frukt og mat mellom måltidene skjer det revolusjonerende ting!
Bare prøv selv.
Det er helt riktig at mors vektøkning influerer på barnets vekt.
Jordbær kan man spise når man er gravid, men personlig ville jeg sjekket hvor bærene kommer fra med hensyn til sprøytemidler.
Lykke til med all god aktivitet og kontroll på vekten. Dette klarer du med glans!
God sommer.
Hilsen Monica.