Spørsmål:
Hei! Sitter å leser igjennom spørsmål og svar fra deg og det var noe som opprørte meg skikkelig. En kvinne spør om keisersnitt og på siste linje skriver du følgende: "Hva med å unne seg en flott fødselsopplevelse denne gangen?" Mener du virkelig at keisersnitt ikke er en fødselsopplevelse? Jeg blir fryktelig provosert og lei meg over at du kan si dette! For meg var det å få sønnen min VERDENS STØRSTE OPPLEVELSE!! Det er da jammen meg det selv om det er K.S? Jeg blir helt skremt av slike holdninger. Skal man ikke heller gi støtte og oppbacking? Jeg ville ALDRI ALDRI vært keisersnittet foruten! Keisersnitt ER OGSÅ EN TYPE FØDSEL SOM FORTJENER RESPEKT! Hilsen engasjert KeiserMamma.

Svar:
Hei Mari!
Takk for ditt flotte innlegg og engasjement. Det satte jeg stor pris på!
Det er selvfølgelig helt riktig det du skriver; keisersnitt er en flott måte å føde barn på. Jeg har vært med på de skjønneste keisersnitt, og vil støtte en hver kvinne som velger det når det er nødvendig!
Men, - jeg synes det er så trist og så undøvendig at kvinner i vår tid fortsatt opplever å få så negative fødelsopplevelser at de ikke verken tør, ønsker eller vil føde sitt neste barn.
Det burde være en hver kvinnes rett å få så god oppfølging i svangerskapet at hun er godt mentalt og fysisk forberedt og motivert til å føde. I fødsel bør omsorgen være slik at kvinner føler de blir tatt på alvor med sine ønsker,behov og sin medbestemmelsesrett.
Jeg trefffer kvinner som er overlykkelige for sitt keisersnitt, men også kvinner som sier : "Aldri mer!" eller som bærer en type sorg. Som forteller om hvor annerledes det var med tilknytningen til barnet de ikke fikk føde, kontra det de fødte.
Jeg husker godt en kvinne som hadde keisersnitt ved første fødsel, men som fødte sitt andre andre barn vaginalt. Jeg viste hun hadde en slags sorg i seg etter keisersnittet, og spurte henne om dette hadde blitt bedre nå som hun hadde opplevet å få føde. Hun svarte: "Det er faktisk bare blitt enda verre. Nå som jeg vet hvordan det kan være."
Så kjære Mari, jeg håper du forstår at dette ikke handler om mine holdninger til keisersnitt.
Jeg forsøker her i spalten å gi informasjon, råd og veiliedning slik at kvinner kan ta et informert valg. Så håper jeg også at jeg kanskje kan inspirere og "forstyrre" noen tanker og åpne for å se flere muligheter.
Jeg beklager veldig at jeg såret deg.
Hilsen Monica.