Spørsmål:
Hei. Jeg er 23+3 uker på vei, og lurer på om jogging (lett jogg) er farlig for fosteret? Mange sier at man skal unngå hopping. Og når man løper, hopper man jo på en måte også. Rett før jeg fikk vite at jeg var gravid jogget jeg annen hver dag, og var i god form. Nå har det bare blitt gåturer, og begynner å bli ganske lei det. Håper du kan svare meg på dette ;)

Svar:
Lett jogging i uke midt i svangerskapet er ikke farlig så lenge du ikke oppplever å få en masse kynnere eller annet ubehag av det.
Det er ingen grunn til å slutte med en aktivitet man trives med når man blir gravid dersom det ikke er direkte skadelige eller på annen måte utgjør en risiko for mor og foster.
Når magen blir ordentlig stor vil dette oftest være en naturlig begrensning.
Gåturer kan være krevende nok de om man setter opp farten, går i motbakke og bruker staver.
Lykke til videre!
Kjempeflott at du sørger for å holder kroppen i gang. En flott og viktig investering.
Hilsen Monica.