Spørsmål:
Heisann! Vi har fått et tilbud om gratis influensavaksine gjennom jobben min som sykepleier. jeg er nå 20 uker på vei å lurer på om dette er noe jeg bør unngå på grunn av barnet eller om jeg kan få tatt denne. er et krav om at vi helst skal ha tatt denne da jeg arbeider med alvorlige syke barn og enkelte krever at vi som ansatte skal ha tatt denne for å kunne arbeide med barna deres. Hva sier du til dette?Vet ikke hvem andre jeg kan spørre jeg...

Svar:
Vaksiner er stort sett ikke prøvet ut på gravide. Av samme grunn har de fleste vaksiner en påskrift som sier at de ikke skal gis til gravide. Reisevaksiner gis likevel til gravide dersom det er stor infeksjonsfare forbundet med reisen. Det er minder farlig å vaksinere seg enn å bli rammet av en infeksjon.
Gravide frarådres enkelte vaksiner. Levende vaksiner er vi særlig forsiktige med, blant ander gul feber, røde hunder og BCG.
Difteri, stivkrampe og polio er uffarlige. Men, for de fleste vaksiner vil det være en avveiing med tanke på den teoretiske risikoen ved en vaksine op mot reell smitterisiko ved en reise.
I forhold til influensa vaksinering av deg kan du/arbeidsgiver ta kontkakt med Folkehelseinstituttet.
Personlig ville jeg ikke vaksinert meg i din situasjon.
Hilsen Monica.