Spørsmål:
Hei! Eg har lese i Svangerskapsboka. Der kom eg over kva som er lurt å få i seg av vitaminer og mat. Alt er no vel og bra, men eg er blant dei som har Hyperemisis.
No er eg inne i mitt tredje svangerskap og vert like sjuk alle gongane. Har fått fine unger sjølv om inntaket har vert på eit minimum. Det eg reagerar på er at det kan ikkje vere så lett å vere førstegongsfødande og lese dette og vite med seg sjølv at eg klarar ikkje å få i meg det som trengs for at fosteret skal få ein best muleg start.
Eg meiner det burde stå litt meir om dette i boka. Alle tre gongane har eg opplevd å få alt for liten informasjon om dette. No er eg 4,5 mnd på veg og får i meg bare litt å drikke kvar dag.

Svar:
Svar: Kjære Julie! Det er så sant som du sier. Dette var et dilemma for oss
når tekstene skulle skrives . Hvor mye skulle tas med om hver emne. Vi bestemte
oss for det ”normale” svangerskapet med de ”normale” svangerskapsplagene. Det er
varianter av det normale og alle kvinner er forskjellige, og forsøker bl.a. med
denne gratis tjenesten å nå flere av dere med gode råd og veiledning.
Det
er viktig for oss og for alle kvinnene i samme situasjon som deg å lese om dine
erfaringer, men trist å høre at du har fått lite veiledning alle gangene. Det er
viktig å vite at kroppen til norske velfødde kvinner har flotte reserver som
brukes til å sikre avkommet. Er det noen som ”lider” så er det kvinnen og ikke
det nye lille spirende livet. Det klarer seg. Kvinner som deg trenger massiv
støtte. Dette vet du alt om. Her er det ikke snakke om hva du spiser, men om du
i det hele tatt har fått i deg noe. Heldigvis pleier ikke denne tilstanden
å vedvare gjennom hele svangerskapet.
Personlig er jeg
like imponert hver gang når kvinner med hyperemesis går på et nytt
svangerskap med friskt mot. Hurra for deg og alle de flotte kvinnene som gjør
det!
Jeg ønsker deg alt godt, og håper du får det litt bedre etter hvert.
Hilsen Monica