Spørsmål:
Hei, jeg har tre svangerskap bak meg. Hver gang har jeg hatt et rimelig normalt kosthold. I svangerskap 2 unngikk jeg søtt (litt lørdagsgodt), men har hatt lyst på og spist litt mer kornblanding (uten sukker). Den gangen gikk jeg opp ca. 30 kilo. Jeg hadde sterk bekkenløsning, og fikk råd om å ikke bevege på meg fra en fysioterapeut som var ekspert på feltet. I svangerskap 3 spiste jeg mer frukt og grønt de 3 første månedene, spiste generelt mindre korn (mørk sjokolade lørdagsgodt) og gikk med staver hver dag minst 20 minutter så tungt jeg klarte, da jeg fikk råd om dette av en annen fysioterapeut. Likevel la jeg på meg ca. 28 kilo, men var i generelt mye, mye bedre form. Generelt kan jeg vel si at jeg spiste litt mer enn jeg gjør ellers - særlig etter uke 12 -, men at jeg ikke ville ha lagt på meg så mye dersom jeg ikke hadde vært gravid. Hos lege og helsesøster har jeg ikke helt møtt forståelse, og de ber meg om å spise mindre søtt. Jeg er veldig glad i frukt og grønt, og kan gjerne spise dette en kveld i stedet for søtsaker. Jeg er også glad i å trimme. I de siste månedene har jeg trent 2-3 ganger i uken på helsestudio. Nå er jeg i uke 9, og kjenner at bekkenløsningen begynner å melde seg. Totalt har jeg vel lagt på meg ca. 12 kilo etter første svangerskap, og det har vært kilo det har vært hardt å bli kvitt hver gang. Det er derfor mye reinspekket fett, og ikke vann og baby som veier så mye. Det jeg lurer på nå, er om kroppen min reagerer spesielt på alt som har med kornprodukter å gjøre. Jeg hørte noen som også sa at fordøyelsen tar dobbelt så lang tid, slik at mer energi tas opp av kroppen. Har dere noen ekspertsvar på hvorfor jeg legger på meg så mye? Og - ikke minst - hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Hva vil det si å spise "dobbelt så sunt"? Jeg spiser nå minimalt med brød, pasta osv. og spiser heller egg, kylling, salat, cottage cheese, mye frukt, gulrøtter. Er en "Fedon-aktig" diett svaret? Jeg leser alle steder at man ikke skal slanke seg, men det må vel være åpenbart at kroppen min ikke har bruk for 30 kilo? Med vennnlig hilsen Ingrid

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du ber om en henvendelse til en ernæringsrådgiver som kan se på ditt kosthold og ditt levesett.
Det er mange råd,- og gode råd om kosthold, vekt og livsstil i vår tid. Jeg kan dessverre ikke gå inn på den problematikken her i denne spalten, men prøve å gjøre det svært enkelt:
Det hele handler om hva og hvor mye vi putter i munnen i forhold til hvor mye vi rører oss.
Om man f.eks. kjører bil til trening 2-3 ganger pr. uke, men resten av dagen/e stort sett er stillesittende, blir det alt for liten sammenlagt aktivitet.
Vi har sluttet å gå til butikken, til skolen og jobben, vi bærer verken vann eller ved, og det vil si de fleste av oss rett og slett rører oss for lite i våre daglige liv.
Det er flott med frukt, men husk at det også er mye sukker i frukt.
Jeg vil foreslå for deg at du bruker hver anledning til å røre deg. Be jordmor/fastlegen din være behjelpelig med å finne en fysioterapeut om kan mye om bekkenløsning. Ro er ikke det beste og eneste rådet i denne sammenhengen.
Spis variert og til faste måltider.Drikk vann. Må du ha mellommåltier er kålrot/knekkebrød et godt alternativ.
Håper du får et "lettere" svangerskap denne gangen.
Hilsen Monica.