Spørsmål:
For drøye fire uker siden mistet jeg mitt første barn i dødfødsel (fullbåren). De første dagene hadde jeg rikelig med renselse, som så gikk over til mer brunlig blødning, og etter drøye to uker til rosafarget slim. De siste dagene har slimet vært mer rikelig, og stort sett blankt, selv om det også er rosafarget av og til. For et par dager siden begynte jeg å blø friskt, rikelig blod igjen, og lurer på om dette fortsatt kan være renselsen, eller om det er mensen som har kommet tilbake allerede (4 uker etter fødsel). Jeg har ikke hatt mensmurringer, som jeg pleier å ha, i forbindelse med mensen. Siden barnet vårt var dødfødt, fikk jeg tabletter for å stoppe melkeproduksjonen. Hvordan vet jeg forskjell på renselsen og mens? Vil kroppen komme fortere i syklus igjen for en som ikke ammer?

Svar:
Det er veldig trist å lese om hva du har opplevet. Selv om det alltid er forferdelig å miste et barn har jeg alltid tenkt at det må være ekstra smertefult og vondt når det skjer med sitt første barn. Håper du har mange varme og støttende mennesker rundt deg.
Det kan være vanskelig å skille renselse og mens noen ganger. Det er den friske blødningen som forteller at dette nok mest sannsynlig er en mensblødning.
Du beskriver så bra hvordan renselsen endres fra frisk og rikelig til blankt utflod.
Skriv ned dato og sjekk neste mnd. Kommer det en blødning til samme tid neste mnd. får du en bekreftelse.
Ja det gjør den.
Lykke til videre! Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.