Spørsmål:
Hei Jordmor Jeg lurer på om det har noe påvirkning på livmor om jeg har bært tunge ting en uke etter fødsel. Jeg var tilbake til hverdagen etter en uke. Med husarbeid, matlaging og amming osv... Selv om jeg ikke helt følte meg klar til det. De første dagene gikk magen fort ned, men etter at jeg var tilbake til hverdagen, begynte magen og vekta å stå stille... Hvor lang tid tar det før livmor har trekt seg helt sammen. sara

Svar:
Det er forskjell på livmor og mage.
Etter fødsel står livmoren til navlehøyde og veier ca. 500 g. Deretter trekker seg sammen og synker med ca. 1,5 cm hver dag for etterhvert bli "borte" i bekkenet. Etter 6-8 uker er livmoren seg selv igjen , pærestor ca. 60-80g. Nå kan den ikke kjennes utenpå magen.
Amming stimulerer sammentrekningene og er således svært gunstig.
Man tåler godt å løfte søsken, bære varer hjem  o.s.v., men det er lurt å tenke på bekkenbunnen og knipe før man evt. løfter. Bekkenbunnen er muskelplaten som holder underlivet på plass; urinrøret, livmoren og endetarmen oppe.
Med et godt kosthold, daglig mosjonsturer og trim vil nok både mage og vekt endre seg etterhvert. En uke er svært kort tid!
Hilsen Monica.