Spørsmål:
Søvnløshet kan ikke løses med et enkelt svar. Det kan være komplekse årsaksforhold, eller det kan være en forbigående periode i svangerskapet. Oppstår søvnproblemer i begynnelsen av et svangerskap kan av og til forklaringen være så enkel at det har kommet mange nye tanker i hodet. De kan være plagsomme eller nyttige, men kommer ofte når man legger seg for natten, og gjøre at man ikke får falt til ro.

Svar:
Mitt beste råd er å prate med noen om det. Helst partneren din selvfølgelig,
hvis det har noe med dere to å gjøre. Du kan snakke med jordmor på
helsestasjonen, eller en venninne som kanskje også har barn. Jeg tror det vil
overraske deg å få høre om hvor mange som har opplevd det samme.
Senere i svangerskapet. kan det være vanskelig å finne gode sovestillinger.
Det kan være vondt i ligge i samme stilling over lengre tid. Da er det fint med
forskjellige puter, saccosekk, evt. legge en sommerdyne opp på madrassen din for
å gjøre den mykere. Noen finner ut at de blir "vandrere". Sover noen timer i
sengen inntil den blir "vond". Da flytter de seg til en sofa som er god, og som
gir god hvile noen timer.
Er du sykemeldt og kanskje ikke så sliten som du pleier å være fordi du
plutselig har bedre dager, kan det merkes på søvnen. Det som er så fint da er at
du ikke behøver å bli så stresset for at søvnen ikke kommer. Du skal ikke opp
kl.0.6.30, være opplagt på jobb o.s.v.
Noen må lære seg til å sove når de er trøtte. Til og med på dagen hvis
trøttheten melder seg. Andre kan derimot ikke unne seg en liten høneblund på
dagtid, før nattesøvnen forstyrres.
Noen generelle råd:
- Prøv å ha et avslappet forhold til det å sove. Om du
ikke sover, så husk at kroppen hviler seg.
- Hvis du stadig må opp på toalettet og dette
forstyrrer, er det lurt å ikke drikke etter kl.18.00
- Mosjon hjelper, men ikke ta turen rett før du skal
legge deg.
- Ikke gå sulten til sengs, men pass på hva du spiser.
Unngå fettrike måltider.
- Mange forteller at de har glede av å roe seg ned før
de går til sengs. Noen bruker avslapningsøvelser. Lytter til musikk, leser,
tar et varmt bad o.s.v.
- God sex kan gjøre den store forskjellen, likeledes god
massasje.
- Gjør det hyggelig på soveværelset. Pass på å lufte
rikelig, samtidig som det ikke bør være for kaldt.
- Prøv deg frem til gode sovestillinger. Mange som har
sovet på magen lengter til den gamle stillingen. Har du en gammel madrass som
du vil ofre, kan du jo skjære hull til magen.
- Prøv å legg deg litt senere enn du vanligvis pleier?
- Ikke tell antall timer du sover. Du kan oppdage at du
trenger mindre søvn enn du trodde.
- Blir du forstyrret av partneren din, eks. snorkingen
hans, kan det være lurt å sove i et annet rom.
- Et gammelt råd er varm melk med honning.
Vi kan bli syke av ikke å få sove. Er din
søvnløshet av en slik karakter at du har prøvet det meste og ingenting hjelper
deg, vil jeg råde deg til å ta det på alvor. Det finnes hjelp å
få! Snakk med jordmor eller legen du bruker og gi deg ikke før du finner noen
som tar deg på alvor.