Spørsmål:
Hei.. Nå begynner fødselen å nærme seg for meg, og jeg har litt små angst for fødselen.. Så sa en til meg at jeg burde skrive et ønskebrev til jordmor for å fortelle ønskene mine.. Min største bekymring er at jeg skal bli nektet epidural om jeg skulle ønske det for vet om flere tilfeller av dette blandt kjente. Er ikke så flink til å formulere brev og vet ikke helt hva jeg skal skrive.Har du noen ide eller forslag til hvordan jeg kan formulere brevet så den som leser brevet skjønner meg?? Er førstegangafødende og gleder meg masse til dette, ho er godt planlagt men den fødselen....off...

Svar:
Gjør det så enkelt som mulig. Skriv gjerne i stikkordsform. Jordmødre vil nok forstå hva du mener, og gjør de ikke det vil de spørre deg. Dessuten kan du selv forklare hva du mener rundt det du har skrevet.
Lag en kladd, bruk litt tid og tenk nøye om hva du har lyst til å formidle. Les det høyt for partneren din slik at han er inneforstått med hva og du ønsker deg. Du kan så be mor eller en venninne lese det å se om de forstår hva du forsøker å si.
Ta gjerne lappen med på neste kontoll også og la jordmor/fastlegen hjelpe deg
Det er så flott å lse at du gleder deg. Det er det beste utangspunktet.
Lykke til!
Hilsen Monica.