Spørsmål:
Hei Monica! Vi har ei dachstispe som sover hos oss i senga, stort sett hver natt (bortsett fra løpetid selfølgelig). Hun er veldig renslig, tar alle vaksinasjonene og har aldri hatt sykdommer. Nå er jeg gravid og 9 uker på vei, og hun sover fortsatt i sengen hos oss. Kan dette være farlig for meg/fosteret? Er det noen risiko bundet med dette? Hilsen undrende

Svar:
Nei ikke slik jeg ser det (mulig inhabil; hundevenn).
Men, - det kan være at dere skal tenke på om dere vil ha hunden der også når barmet kommer. Det er ikke uvanlig at barn vil ligge i sengen sammen med mor og far store deler av natten.
Er det plass til dere alle fire?
Hva med om hunden føler seg truet av inntrengeren og ikke ønsker barnet der?
Har dere kontroll på hvori sengen hunden ligger når dere sover?
Kanskje er dette tiden for å gjøre en forandring (før barnet kommer)? Slik man ofte må gjøre med småbarn som også sover i sengen med sine foreldre.
Lykke til!
Hilsen Monica (som sover med hunder- hver sin sacco sekk.)