Spørsmål:
Hei, jeg er 3 gangsfødende og lurer på om det er noen regler for hvor lenge man må bli på sykehuset etter fødsel? Sist jeg fødte gikk alt "etter boka". 45 min fra første rie til barnet lå på magen min. Ikke hadde jeg vondt og ikke var jeg sliten. Var egentlig klar for å dra hjem etter mine 2 timer på føden, men fikk beskjed om at jeg måtte være på sykehuset i 24 timer. Det ble 24 veldig laaaange timer syns jeg:( Ettersom jeg er en person som ikke klarer å slappe av når jeg er på sykehuset, blir jeg mer utslitt av å være der enn å kunne være hjemme hos meg selv. Om alt går bra denne gangen også, er det mulig å reise hjem tidliger????

Svar:
Ingen kan bestemmer over hvor lang tid kvinner skal være på sykehuset etter fødsel. Det bestemmer de selvfølgelig selv. Man kan reise hjem når man ønsker, f..eks. to timer etter fødsel om alt er normalt og bra med mor og barn.
Jeg vil likevel råde deg til å snakke med jordmor/fastlegen din om dette, evt. ta en telefon til fødeavvdelingen og høre hva de anbefaler eller hva de har av erfaring.
Hvem skal "passe på" deg og barnet om du ønsker tidlig hjemreise?
Kvinner kan f.eks. blø mer enn normalt fra livmoren, barnet kan ha litt anstrengt respirasjon(pust), få tidlig gulsott eller være slapp o.s.v.
Det tas også blodprøve av alle nyfødte som man evt. må avtale tid for å komme tilbake til sykehuset og ta poliklinisk.
Det er heller ikke alle helsestasjoner som kan tilby tidlig hjemmebesøk. Det bør du sjekke opp før du bestemmer deg. Evt. høre om muligheten du har for å ta barnet med til helsetasjonen om de ikke kan komme til deg.
Jeg vil på ingen måte fraråde noen som ønsker tidlig hjemreise, men
skal kvinner kunne ta et informert valg, må de har nok informasjon og kunnskap om det de skal velge.
Lykke til!
Hilsen Monica.