Spørsmål:
Eg lurer påå ein ting eg er 28 uker på fredag,er ganske sliten nå,men kroppen min har hatt en følelse på at babyen vil komme til verden før terminen...er de muligt å føle på kroppen??? har to gutter fra før og en mann som er litt gidda laus så kan si de slik at de går i ett 24t i døgner...... veldig mangen som sier at magen min har synki langt ne,kan de tyde på at de kan bli fødsel før terminen?? har ikke opplevd dette me dem to andre før de vat termin omtrent. nr 1 er født tre uker over termin og nr 2 på dagen . tusen takk for at du hadde tid til meg .

Svar:
Selvfølgelig har jeg tid til deg som tar så godt vare på andre. Men hvem tar vare på deg?
Det er trist å høre at det går i ett for en kvinne som venter sitt tredje barn mens mannen tillater seg å være litt gidda laus.
Jeg forstår godt at du er sliten! Følelsen av at barnet vil komme før terminen henger nok sammen med din situasjon, mer enn at det er noe du kan forut se vil jeg tro.
Du bør hvile hver dag og riktig ruge!
Det bør mannen din ta ansvar for. Forskning viser at fars omsorg er viktig. Der partneren stiller opp uten å bli bedt om det tåler kvinner mer av plager og ubehag. Når far tar godt vare på mor, tar han også indirekte vare på barnet og påvirker barnets trivsel og vekst. Det skulle være grunn god nok til å komme seg opp av stolen!
Det er ikke uvanlig at kvinner bærer tredje/fjerde barnet lengre ned etterhvert som uker og mnd. går. Det betyr ikke at du vil føde før tiden.
Jeg håper du vil ta godt vare på deg selv i ukene som gjenstår. Den tøffeste tiden er foran deg.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.