Spørsmål:
Hei. Jeg fikk en sønn for 3 mnd siden, og plages veldig med håravfall. Er dette normalt, og hva kan jeg bruke for å "beholde" håret mitt? Dessuten var jeg til optiker for noen uker siden, og ble fortalt at synet blir påvirket av svangerskap og fødsel. Hvor mye blir synet forandret, og når kan jeg skaffe meg nye briller?

Svar:
Svar: Håravfall etter fødsel er helt normalt. Det kan føles som om det meste
av håret faller av, men det gjør det altså ikke. Faktisk er det slik at det som
normalt skulle falt av i svangerskapet, men som pga. hormonene ikke gjorde det,
mistes nå. Det er derfor ikke så mye du kan gjøre med det. Trøst deg med at hår
vokse ut igjen, og sørg for godt kosthold. Kanskje kan dette gi deg sjansen til
midlertidig ny frisyre?
Det er riktig at synet kan bli svekket i svangerskapet. Noen opplever at de
ser mindre skarpt, og at harde kontaktlinser kan føles ubehagelige. Dette
skyldes hormoner, og er for forbigående. De fleste får nok tilbake det synet de
hadde før svangerskapet. Håper du også vil oppleve det, og at du slipper å
skaffe nye briller.
Hilsen Monica