Spørsmål:
Hei! Kjenner nå liv og det er fantastisk!
Mitt spørsmål til deg/dere er; Har jeg kontakt med babyen min? Jeg elsker å sitte å stryke meg selv på magen. Gjør jeg det kun for min egen del eller merker babyen at det er en hånd der...
Jeg var på UL i uke 18. Ringte min jordmor i går som sa at jeg skal begynne å gå jevnlig til henne først i uke 25!! Jeg synes at det er såååå lenge til. Er dette normalt? Jeg vil så gjerne gå oftere. Er litt bekymret for at alt ikke er ok osv... Det er vel derfor jeg sitter med 2 hender på magen så snart jeg har en mulighet...
På forhånd; Tusen takk for svar

Svar:
Svar: Selvfølgelig har du kontakt med babyen din. Allerede fra 7 uke reagerte fosteret ditt på berøring. Fra 16 uke reagerte barnet ditt på lyd, så som du skjønner er hver kjærlig berøring godt for både deg og barnet. Det er blant annet med på å knytte sterke bånd mellom dere i disse månedene. Det du tenker og føler er like viktig for barnet ditt som det du spiser.
Forstår godt at du synes det er lenge å vente. De fleste kvinner er så fylt opp av dette nye store som har skjedd i livet deres at de ønsker å snakke mye om det og dele det med noen som både kan lytte og være gode veivisere.
Har du noen  rundt deg som selv har født eller som venter barn kan det være en god erstatning inntil du kommer til jordmor? Svangerskapet er for mange en tid der kvinnefellesskapet blir styrket. Lykke til videre! Det er deilig å høre at du er så engasjert. Barnet ditt er heldig i valg av mor.
Hilsen Monica