Spørsmål:
Hei, Jeg er gravid, og går i min 19. uke. Jeg vet at jeg er i risikogruppen hvis jeg skulle få svineinfluensa. Det jeg lurer på er følgende: Jeg har bilett til en fotballkamp nå på onsdag, og har skjønt det slik at man lettere kan bli smittet ved store forsamlinger. Jeg har veldig lyst til å gå på kampen, men er usikker pga. smittefare. Hva anbefaler du?? Hvis jeg velger å gå på kamp.Er det noen forholdsregler jeg kan ta? Hvis jeg ikke går på kampen, bør da også min mann bli hjemme i tilfelle han skulle bli smittet?? Mvh Beccymor

Svar:
Med så stor smittefare som en denne type influensa har tror jeg ikke det er mulig å beskytte seg  fullstendig på anne måte enn ved å isloere seg, noe som ikke er mulig slik vi lever livene våre.
God håndhygiene kan du selv påvirke.
Dessverre bruker mediene svineinfluensaen til å skape frykt i befolkningen. Ikke la oss glemme at dette er en mild type influensa.
Hva med å være på offensiven og fortelle seg selv at denne influensane skal sannerlig ikke slå meg i bakken? Vi vet at psyken vår har stor påvirkning på blant annet vårt immunapparat.
Lykke til!
Hilsen Monica.