Spørsmål:
Hei! Blir veldig takknemlig hvis du har tid til å svare på dette! Jeg har to spørsmål: Jeg jobber til vanlig på et laboratorie, som vi hver dag er nødt til å desnifisere med sprit. Med andre ord står jeg og sprayer sprit i noen minutter hver dag, og det duster alkohol i rommet. De jeg jobber med sier det ikke er farlig for fosteret, hva sier du? Vil det evnt. hjelpe å bruke vernemaske? (er 7 uker på vei) nr 2: Samboeren min er i forsvaret, og er derfor bortreist i perioder. Er det noen mulighet for at vi kan få UL tidligere enn uke 18? På forhånd tusen takk!

Svar:
Jeg forstår din bekymring, men kan dessverre ikke gi deg et godt svar. Kjenner du deg ruset etter vaskingen, er det mer alvorlig enn om du bare kjenner lukten i rommet. Gravide anbefales total avholdenhet nå fordi man på forhånd ikke kan vite hvor små evt. store mengder alkohol som gir fosterskader. Et råd kan være å ta det opp med verneombudet på arbeidsplassen og få råd der.
Er det ingen mulighet for at du kan gjøre andre arbeidsoppgaver? En maske vil ikke hjelpe tror jeg for her er det damp og ikke støv.
Rutine UL med terminfastsettelse må skje innenfor 17-20 uke.
Lykke til videre! Ta godt vare på dere!
Hilsen Monica.