Spørsmål:
Hei! Jeg er en mor som har en datter på 17 år som venter barn. Hun har astma og legen hennes fraråder henne å bruke medisinene. Jeg synes hun har blitt mye verre nå når hun er gravid. Er dette vanlig i svangerskap. Har også fått tips om å bruke naturpreparatet " Instant tropic" fra en veninne, som er en slags te fra produsentetn Shine. Er det noe fare i forbindelse med bruk av dette i et svangerskap? Har du noe annet å foreslå slik at hun kan få en lettere hverdag?

Svar:
Astma er en sykdom man skal ta på alvor. Den krever oppfølging. En astmatiker kan ha behov for oppfølging og veiledning av både jordmor/fastlege og spesiallege under graviditeten.
Det er svært forskjellig hvordan svangerskap virker inn. Noen opplever å bli bedre, noen er uforandret mens andre kan bli verre.
Med tanke på naturmedisin er det dessverre mange produkter som ikke er godkjent eller nok utprøvet i forhold til en evt. fosterskade. An den grunn må man være forsiktig.
En mulighet er å kontakte produsenten direkte.
Jeg vil foreslå for deg at dere tar en prat med fastlegen og forteller om utviklingen av sykdommen. Dere kan også be om en henvisning til spesiallege om det er ønskelig. Det er svært viktig at astmaen er under kontroll i svangerskapet.
Det er godt å bli tatt vare på av mor!
Lykke til videre!
Hilsen Monica.