Spørsmål:
Nå er jeg ganske fortvilet! jeg var på tidlig ul i går, det viste seg at jeg har et svangerskap utenfor livmoren, i egglederen. Jeg leste at det kan komme av en tidligere clamydiainfeksjon, noe jeg har hatt. Jeg aner ikke hvor lenge jeg gikk med denne infeksjonen, men går det ann å undersøke hvor mye skade den har gjort? er det evt. mulig å "åpne" egglederen igjen? er det stor sannsynelighet for at den andre kan være like tett? Gynekologen jeg var hos trodde nok egget hadde festet seg ganske nærme livmora, men i egglederen. Vet dette kanskje er litt utenfor ditt felt, men håper virkelig du kan gi meg et svar! Tusen takk for en kjempe nyttig spalte du har!!

Svar:
Jeg forstår din fortvilelse.
Jeg vet ikke om det er helt riktig å trekke en besluttnig om chlamydia infeksjon som årsak, selv om du har hatt det. Hvis du ikke ble direkte syk av chlamydia inf. med feber, smerter og evt. innleggelse på sykehus, men at den nærmest ble oppdaget tilfeldig ved en rutine sjekk, vil jeg tro det er liten sjanse for at du skal gå rundt med tette eggledere.
Jeg tror ikke det er vanlig å sjekke ut evt. mulighet for tette eggledere før problemet/spørsmålet oppstår i forbindelse med ufrivillig barnløshet. Det vil si at dette først gjøres i forbindelse med en uredning.
Du kan evt. snakke med gynekologen om saken og få hans syn.
Lykke til, håper på det beste for deg.
Hilsen Monica.