Spørsmål:
Hei Monica. Jeg skal til syden snart, og da er jeg ca 8 uker på vei. Vi skal være der i 2 uker. Hører så mange som fraråder meg å dra. Vet det er flere som har spurt samme spørsmål, og du henviser til til "Fritid og reise", men jeg føler ikke at det står så mye relatert til dette der. Hva er det som kan være risiko ved å reise? Tusen takk for mye gode råd:)

Svar:
Når du blir frarådet fra å reise handler det vel mer om at svangerskap representerer en tid der mange ønsker å være litt forsiktige, ikke ta unødige sjanser eller utsette seg for nye påkjenninger.
En reise til et nytt land kan representere nye utfordringer som mat, levesett, miljø/ inkl. bakteriemiljø, klima, språk o.s.v.
Brukes vett og forstand kan man som gravid ferdes trygt. Med god håndhygiene og respekt for hva som ikke skal puttes i munnnen bør man kunne føle seg ganske trygg.
Det er imidlertid viktig at du tester deg for toxoplasmose 3 uker etter at du kommer hjem.
Ønsker deg en god tur og god sommer!
Hilsen Monica.