Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er nå over tolv uker på vei. Gleder meg mer og mer for hver dag som går, og samboeren min gleder seg minst like mye! :) Jeg jobber som sykepleier, og lurer derfor på om det er enkelte ting i jobben jeg bør passe meg for nå som jeg er gravid. Hva med medisin-håndtering? Antibiotika er jeg i utgangspunktet forsiktig med, men hva med andre typer medikament? Og bør jeg unngå å håndtere pasienter med smitte (f.eks. Gule Staf.)

Svar:
Svar: Hei Marianne!
Med hensyn til jobben din som sykepleier kan det være lurt å snakke med andre på jobben som har vært i sammen situasjon som deg og spørre hva de gjorde da de ventet barn. Cytostatica bør du holde deg unna. Smittefarlige pas. forstår jeg godt at du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Instinktivt vil man
Dette bør egentlig være et tema på vaktrommet med klare utarbeidet retningslinjer. Kanskje kan du ta det opp på neste avd. møtet? Evt. kan hygiene-sykepleier kobles inn?
Lykke til videre og pass godt på dere!
Hilsen Monica