Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i syvende uke, dette er mitt første svangerskap. Siden jeg har hatt bulimi i mer eller mindre 11 år, lurer jeg nå veldig på hva det kan gjøre med dette lille underet som vokser i magen min??? Hvordan påvirker dette svangerskapet?? Jeg hadde en rar periode i høst hvor jeg gikk opp fra 57 til 70kg. Men har nå begynt å overspise mer og kaste opp ennå mer... Blir litt bekymret... Mvh. meg

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlagen din og dele dette med dem. Det er viktig at du får god oppfølging, evt. psykolog hjelp.
Kvinner med spiseforstyrrelser er like individuelle som andre kvinner. Svangerskapet kan vær en utløsende faktor , gi tilbakefall, men også det motsatte; en ny start.
Noen bulimikere kan få økende symptomer, og kan reagere på problemer med å trøste seg selv med mengder av mat fremfor å tenke på sunn ernæring til fosteret.
Man har et stort ansvar som gravid i forhold til ernæring i det barnets potensiale for helse dannes nå.
Det er bra du er bekymret. Det kan hjelp deg og motivere deg til å komme videre.
Ta godt var på deg selv og det lille menneskebarnet du skal bære frem.
Hilsen Monica.