Spørsmål:
Hei:) Eg er gravid med kobberspiral, og er nå i uke 16 + 4 Eg er livredd for å få for tidlig fødsel eller at noe skal gå galt. Og føler ikke at npen vet så mye om sjansene for å føde til termin. føler at eg bare hører om det som kan gå galt. Spiralen ligger ikke i fare for babyen. Men e redd for når livmoren vokser at spiralen kan sprekke hull på fostersekken? Har du noe erfaring med gravide med spiralen i under svangerskapet? Eg vil så veldig gjerne at dette skal gå bra. Håper på svar :)

Svar:
Forstår at dette er en usikkerhet du gjerne skulle vært foruten Det er dessverre heller ingen nye ting jeg kan fortelle som. Det hele handler om hvordan og hvor spiralen sitter i livmorhulsen din. Det kan bare den som har sett det hele på UL fortelle om.
Nå skal du kanskje også til rutine UL snart, og kan forhåpentlivis få ytterligere info. Om du ikke forstår det som sies, må du spørre. De kan evt. tegne og forklare deg hvordan dette henger sammen.
Før hormonspiralen var på markedet var det ikke så sjelden kvinner ble gravide med kobberspiral. Jeg har tatt i mot flere barn der spiralen ble funnet i morkaken.
Lykke til videre !
Håper du kan slappe mer av etter hvert.
Hilsen Monica.