Spørsmål:
Hei, jeg var hos legen i går, tok blodprøve og har testet positivt på urinprøve. Jeg har kjent en utrolig oppsving i humør og er nå nesten deppa, er veldig trøtt hele tiden, og i dag så jeg noen små bloddråper i urinen. Jeg kjenner at det er noe i magen også. Mitt spørsmål er er det vanlig at magen kjentes større før? appettitten har økt og alt annet stemmer, men at magen kjennes litt mindre... det bekymrer meg..

Svar:
Gratulerer med positiv test!
Så fantastisk. Ikke underlig at du svinger fra STOR glede til det motsatte. Det er helt normalt. Mange kvinner opplever av samme grunn de føste ukene som slitsomme.
Om du opplever at din mage ender seg nå har det ingen betydning for svangerskapet.
Livmoren kommer ikke opp av det lille bekken  før etter ca 12 uker. "Magen"; en voksende livmor, er ofte ikke synlig før rundt 16 uker. Dette er imidlertid svært individuellt.
Mange opplever å føle seg oppblåst og synes av den grunn at de får stor mage veldig fort. Dette er også normalt, men er altså ikke forårsaket av en voksende livmor.
Lykke til med denne spennende reisen du har foran deg!
Hilsen Monica.