Spørsmål:
Hei. Jeg fikk mitt tredje barn i februar, siden det ble keisersnitt for tredje gang bestemte jeg meg for å la meg sterilisere. Jeg vet at legen fjernet en del av eggleder på hver side. Derfor spør jeg deg, hvorfor er jeg nå gravid igjen. Hvordan kan det være mulig. Og en annen ting, hvordan vil det være med et svangerskap etter tre keisersnitt og hva med et fjerde? Håper på svar snart :0)

Svar:
Kjære deg! For en overraskelse. Du er ikke den første som opplever dette, og det vil sikkert skje igjen.
Det skal ikke skje når egglederene kuttes.
På en eller annen måte har kroppen ordnet opp selv og laget en forbindelse slik at sædceller og egg kunne møtes.
Det er ikke helt uvanlig med 4 keisersnitt. I"gamledager" satte man grensen ved 3.
Jeg vil råde deg til å ta kontkakt med sykehuset som utførte steriliseringen for å sjekke om det virkelig ble gjort. Det kan også være godt for deg å få snakke med legen som utførte keisersnittet for å høre om det er noe i veien for et evt. nytt keisersnitt.
Jeg håper du sover om natten og har kommet over det første sjokket.
Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.