Spørsmål:
Hei! Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, jeg og partneren min har prøvd siden begynnelsen av september. Jeg har i hele prøveperioden vært forsiktig med alkohol, men jeg sliter veldig med å ha kontroll på inntaket av godteri. Noen dager kan jeg spise en hel pose med lakrisblanding, eller tre hele forskjellige sjokolader. Hvor skadelig er dette for barnet? Nå som jeg endelig har blitt gravid prøver jeg å kutte ned, men det er ikke lett. Har du noen tips til hva som kan hjelpe? Jeg prøver å spise små og ofte måltider, og det hjelper litt, men så kommer godtesjuken som en bombe, og jeg kaster i meg alt jeg finner...

Svar:
Gratulerer med graviditeten.
Så fint at du tenker på hva du putter i munnen. Det lille fosteret er helt avhengig i hva du serverer. De små ønsker seg kun beste, og det er du som bestemmer om dette ønske i møtekommes.
Ditt helse potensialet ble grunnlagt da du lå i din mors mage. Nå er det din tur til å ta dette avsvaret!
Jeg vil foreslå for deg at du ser på sammensetningen av måltidene dine. Skriv det gjerne opp(alle måltider en uke) og ta det med til jordmor/fastlegen for en gjennomgang om du trenger hjelp til dette.( Kanskje er det mye å hente her?
Spis vitaminer, mineralter og tran.
Sørg også for at du spiser deg ordentlig mett til hvert måltid.
Tenk nytt og bytt ut sjokolade og annet gotteri med søt frukt, rosiner, nøtter, tørket frukt o.s.v. som er naturlig søtt.
Når godtesjuken kommer må du finne på noe. Gå ut en tur, eller inviter partneren til dans, rydd huset o.s.v.
Ha alltid ferdig vasket/skrellet grønnsaker for hånden, gulerot, kålrot som du kan putte i munnen.
Dette handler imidlertid om vilje. Det er klart du klarer dette nå.
Du spør om hvor skadelig sjokolade er?  Direkte skadelig er det vel kanskje ikke med en sjokolade nå og da, men det er en klar sammenheng mellom søtsaker og utvikling av svangerskapsforgiftning, og det kan være alvorlig nok.
Dessuten vil du spare mange kilo om du slutter. Din vektøkning har også sammenheng med barnets fødselsvekt.
Det kan være godt å vite at dess mindre søtsaker du spiser, dess mindre søtbehov får du etterhvert.
Lykke til med nye gode vaner.
Hilsen Monica.