Spørsmål:
Heisann, jeg er 28 uker på vei og fikk i begynnelsen av svangerskapet ett utbrudd av kjønnsvorter rundt endetarmsåpningen. Dette er noe jeg i utgangspunktet pådro meg for mange år siden og som da ble behandlet med vellykket resultat. Penslet morgen og kveld i noen dager og til slutt forsvant de. Jeg har lest at det ikke er uvanlig med en oppblomstring i forbindelse med graviditet. Mitt spørsmål er om dette kan overføres til barnet ved fødsel og om man derfor anbefales keisersnitt? Jeg har spurt legen min om medisin til behandling, men fikk beskjed om at dette ikke var tilrådelig under svangerskapet, legen refererte til pasienthåndboken. Så hva gjør jeg nå? Finnes det annen behandling jeg kan benytte eller vil dette ikke påvirke barnet i det hele tatt? Jeg er ellers frisk og rask, i 100% jobb og ønsker å føde på naturlig vis. Takker for svar! Mvh 'undrende'

Svar:
Det er ingen fare for at du skal smitte barnet ditt under fødselen, selv ikke om vortene dukker opp i skjeden.
Det vil heller ikke påvikre barnet ditt.
Kjønnsvorter er en type virus som du for alltid vil ha i kroppen. Behandling vil bare fjerne vortene men ikke årsaken til dem.
Om dette fortsatt plager deg etter at du har født, eller ikke forsvinner av seg selv igjen (som de også kan), er frysing en god mulighet. Snakk med legen din om dette.
Av og til kan kvinner fortelle om ubehag som kløe og svie i området der vortene sitter, særlig etter leggetid under varm dyne.
Noen har måttet bruke en smertestillende (Xylocain salve) som de har fått av legen og smurt tynt på.
Lykke til videre og gled deg til fødselen.
Hilsen Monica.