Spørsmål:
Jeg driver og skriver en hovedoppgave i et studiet jeg har tatt i år. Oppgaven dreier seg om at jeg har sunget en sang og spilt en sang på cd hver dag siden femte svangerskapsmåned. Jeg har termin i morgen med mitt første barn. Mange sier påståelig at fosteret kan høre fra 5-6 svangerskapsmåned, og vil kunne kjenne igjen sanger en regelmessig har sunget og spilt for det gjennom svangerskapet. Hva mener du, og har du noe god litteratur og anbefale om dette emnet. Det er et veldig spennende egenprosjekt, gleder meg til å se om det er noen reaksjon hos barnet etter at det er født, når det hører de samme to sangene. Fint om du kunne ha tid til å svare meg.

Svar:
Svar: Hei Bodil. Så spennende for deg både å være så nær termindato, og å
følge ditt eget barn med sang og musikk nå etter fødsel. Det er riktig som du
sier at barnet kan vise reaksjon på lyder allerede i uke 16, og kanskje enda
tidligere. Hørselsorganet er imidlertid ikke ferdig utviklet før omkring 28 uke,
og barn kan godt bli skremt av plutselige høye lyder etter denne tid.
Jeg vet bl.a. om kvinner som har måttet gå fra konserter der det er
spilt svært høy musikk fordi barnet i magen var så urolig og tydelig ”sa i fra”.
Helt rørende at et lite foster kan vite så mye om hva det liker eller misliker.
Det finnes litteratur om emnet, og jeg nevner noe: ”Vårt første miljø” av Thomas
Verny og John Kelly. ISBN 82-09-10077-7 ”Musikk fra første stund” John Lind og
Sigrid Neuman, ISBN 82-422-0000-9.
Lykke til med forestående fødsel. Barnet ditt en heldig
som garantert vil bli sunget for. Hilsen Monica