Spørsmål:
Heisann! Jeg er lykkelig gravid i min 6. uke og siden jeg ikke er lenger på vei, har jeg ikke fortalt noen om det enda (untatt legen og min samboer). Vi er så glad over dette og har så lyst å fortelle om det til nærmeste familie og et vennepar av oss. Når er det vanlig å fortelle om dette?

Svar:
Så heldig du er som er gravid og så glad. Ikke rart dere har lyst til å fortelle det. Men du spør om når det er vanlig å gjøre, og jeg vil svare at det er svært forskjellig.
Noen forteller om det før de har fått svangerskapet bekreftet, og de forteller det ikke bare til nære selktninger men til alle. Litt deilig å se at ikke alle må vite at "alt går bra" før nyheten slippes.
Andre bevarer hemmelighten svært godt! De koser seg med å ha den for seg selv. Med å vite at ingen andre vet noe, og forteller det ikke før de må, det vil si når det begynner å synes.
De fleste ligger vel midt mellom vil jeg tro.
Mitt beste råd er: følg hjertet ditt så blir det riktig for deg.
(Det kan være ganske praktisk også m.h.t. alkohol, mat man vil stå over nå, evt. kvalme o.s.v.)
Lykke til videre!
Hilsen Monica.