Spørsmål:
Hei!
Kan du fortelle meg litt om forliggende morkake? Hva kommer dette av? hvor stor er sjansen for at den klatrer oppover før fødsel? hvilke hensyn må jeg ta under svangerskapet? Osv....jeg syns nemlig jeg fikk så dårlig info v legen og jordmoren om dette. Føler at de bare "føyser det vekk" som om det ikke er så viktig. Men dette er mitt første svangerskap og jeg blir veldig usikker når de ikke kan fortelle meg ting og svare meg når jeg spør.( Den dekker åpningen helt, men noe av den ligger oppover.) Føler også et press nederst i magen når jeg løfter noe, går i trapper og hoster. Har det noe med morkaka å gjøre?

Svar:
Svar: Det er trist å høre at du opplever å ikke bli tatt på alvor. Jeg vil råde deg til å spørre igjen dersom du ikke er fornøyd med svarene du får. De fleste befruktede egg graver seg ned øverst i livmoren. Man vet ikke hva som gjør at noe foster slår seg nede i livmoren. Morkaken dannes der fosteret velger å ligge. Om din morkake eller hvor mye av din morkake vil flytte seg oppover når livmoren strekker seg og voker, kan bare tiden vise. Min erfaring er at de fleste ”blir med” oppover og skaper således ingen problemer i forhold til vaginal fødsel.
Presset du føler kan komme av at du evt. bærer fostet dypt. Dette er svært forskjellig fra kvinne til kvinne. Du sier ingenting om hvor langt du er kommet i svangerskapet. Tyngdefølelsen vil øke med antall uker. Man gir ikke spesiell råd selv om morkaken har denne beliggenheten, men ber ofte kvinner være obs på blødning.
Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv, og unn deg gode hvilepauser i liggende stilling for å lette på nedtrykksfølelsen. Hilsen Monica.