Spørsmål:
Hei Monica! Takk for at dere gir gravide (og andre) muligheten til fritt å kunne stille spørsmål ved det en er usikker på. Det er ikke like lett bestandig å ringe og mase om ett og alt til fastlegen sin;) Jeg er nå 4+4 på vei med mitt andre barn. Forrige gang fant jeg ikke ut at jeg var gravid før i uke 8...nå var det planlagt:) Det jeg opplever nå er en utrolig tretthet og jeg føler meg aldri uthvilt! Jeg blir sliten av ingenting og bare tanken på jula som står for døren...ja da vil jeg bare gå å legge meg og våkne 1. nyttårsdag. Jeg hadde en SP 8. november og blødde i den anledning en hel del i løpet av 7 dager. Jeg ble på samme tidspunkt syk med influensa og har ikke blitt helt bra etter den, da jeg har hatt tilbakefall. Legen har nå sykemeldt meg ut året for bihulbetennelse. Jeg hadde ikke utslag på crp men vondt likevel... Tror legen så jeg var sliten og slo to og to sammen, kanskje?! I tillegg har det vært mye styr på privaten med ekstrautgifter på bil, vannlekaskje på vaskerom m.v...her er det snakk om utgifter på titusener av kroner som forsikringen ikke dekker. Mange økonomiske problemer med andre ord som også har skapt gnisninger mellom meg og sambo fra tid til annen. Utenom det har jeg hatt en utrolig stressende og krevende høst på jobben. Nå er jeg bare trett og vil bare slappe av og sove. Hva kommer det av og hvilken forklaring kan jeg gi til familien min? De begynner jo å lure... Er det noen tiltak jeg kan prøve å gjøre? Bør jeg ringe legen min igjen? På forhånd takk! Vennlig hilsen Veronica.

Svar:
Det er ikke vanskelig å forstå at du er sliten, både fysisk og psykisk. Jeg synes ikke du skylder familien noen forklaring.
Denne trøttheten du opplever er hormonelt betinget. Den kan vare helt frem til 14-15 uke. Den er sikkert vanskelig å forstå for de som ikke selv har opplevet den. Den kan ta oss fullstendig og nærmest ikke motkjempes. Menn klager over partnere som bare sover, som verken vil prate eller ha sex og lurer på om det vil fortsette slik gjennom hele svangerskapet. Da er det godt å kunne fortelle både kvinner og menn at den slipper taket
Denne trøttheten er beskrevet som en kontinuelrig fjellklatrings ekspedisjon. Tenk deg hvor slitne "gutta på tur" er når dagens etappe er omme. Din etappe slutter imidlertid ikke, den er døgnkontinuerlig. Det kan være et godt bilde som ander kan forstå.
P.g.a. spontanaborten og blødningen vil jeg råde deg til å sjekke jernlager og blodprosenten før jul, evt. ta jerntilskudd om du trenger det.
Jeg tror vi blir syke når kroppen trenger å hvile. Antagelig har dette skjedde med deg nå.
Når katten vår ventet sitt første kull bare sov og sov den! Den bad ikke om tillatelse eller gav oss forklaringer, fulgte bare kroppen sin. Det må vi kvinner også tillate oss å gjøre.
Håper du benytter julen til å ta godt vare på deg selv og barnet du venter. Dette er en god sjanse til å samle krefter og ikke bare stille opp for alle andre.
Ønsker deg god bedring!
Hilsen Monica