Spørsmål:
Hei dette er mitt svangerskap nr 2 og er 19 uker på vei. Jeg sliter med mye trøtthet og sover mye når jeg kommer hjem fra jobb(har null energi). Har hodepine omtrent hver eneste dag noen veldig intense. Har proteiner i urinen og spor til blod. Har også fått litt smerter i rygg(ikke så voldsom plagsomme). Har hevelser i bena og dette merkes når jeg går og står mye. Sist svangerskap hadde jeg alvorlig pre klampsi fikk 5 uker før. Ved akutt keisersnitt (fikk anfall). Har forklart dette til legen min, men virker ikke som han tar dette på alvor og jeg sliter virkelig om dagene. Er det slik i et svangerskap? Har jeg ikke rett til sykemelding, føler meg som en hypokonder. Hører rundt meg de som har vært i min situasjon at det har blitt sykemeldt tidlig for å slappe av for å forhindre svangerskapsforgiftning....

Svar:
Jeg opplever deg ikke som hypokonder. Selvfølgelig er du preget av hva du opplevet forrige gang, ved siden av dine plager knytte til dette svangerskapet. Preeklampsi (svangerskapsforgiftning) er en av de alvorligste komplikasjonen en gravid kan oppleve. Du utviklet i tillegg den alvorligste grad av tilstanden; eklapmsi (krampeanfall). Dette må på alle måter forebygges i dette svangerskapet.
Hodepine kan være en vanlig plage i starten, men daglig hodepine sammen med proteiner i urinen og din tidligere sykehistorie bør tas hensyn til.
Jeg vil råde deg til selv og å be om en sykemelding. Du må ta ansvar for deg selv og fortelle hvordan du har det.
Du kan også spørre om planen av oppfølgingen av deg i svangerskapet? Når du skal henvises til en kontroll på fødeavdelingen f.eks.Når skl du til jorrdmor?
Risikosvangerskap som du repersentere skal ha skreddersydd opplegg.
Ønsker for deg at du får beder dager!
Lykke til videre.
Hilsen Monica.