Spørsmål:
Kan ikke en jordmor gjennom svangerskapskontroll forutsi noe om størrelse på barn? Vår datter fødte en gutt på vel 5.6 kg etter at det ble slått fast at det døde i mors liv etter 9 mndr. Måtte gå gjennom en fødsel som jeg ikke skal beskrive her. Spørsmålet er ganske enkelt, kan ikke vekt fanges opp? Lurer på om noen ikke har kunnet jobben sin godt nok? Det være seg jordmor, lege eller sykehus. Jeg er skremt med tanke på hva andre også kan oppleve.

Svar:
Det er trist å høre om hva din datter og du som hennes mor har opplevet. Det er vanskelig for meg å gi et korrekt og nyansert svar, men du spør om vekt. Størrelsen på magen blir alltid vurdert. Den kan være stor av flere grunner enn et stort barn. Vi tar alltid SF mål ( fra symfyseben til livmortoppen) som føres inn på en vekstkurve på helsekortet til den gravide. Om vi er i tvil eller om svangerskapet ikke utvikler seg innfor det normale, blir den gravide henvist til ny/e kontroll/er på fødeavdelingen. De kan foreta ulralyd og vektberegning.
Jeg vil råde deg/dere til å ta ny kontatk med alle impliserte i saken. Når det har gått en tid dukker det ofte opp nye tanker eller spørsmål som det kan være avgjørende å få snakket om for å komme videre i sorgprosessen. Dessuten er det letterer med det man kan forstå eller få forklart å akseptere.
Jeg ønsker dere alt godt. Hilsen Monica.