Spørsmål:
Hei Jeg har MS (multipel sklerose), og har hørt at dette må en ta hensyt til under en fødsel. Vet du noe om dette? Legen min har ikke nevnt noe. Kanskje jeg skulle kontaktet nevrologisk avd som jeg går til kontroll på? Gruer meg VELDIG til fødselen, og tror kanskje en av grunnene er pga. MS. Mvh Grethe

Svar:
Jeg har dessverre ingen erfaring med dette, men vet at kvinner som trenger ekstra oppfølging knyttet til svangerskap eller fødsel skal henvises til fødeavdelingen ved det sykehuset de skal føde.
Dette kan du spørre legen din om. Jeg vil tro du kan få stor glede og hjelp av å komme til jordmor også. Sjekk opp det på helsestasjonen, evt. finn en privat jordmor.
Jeg vil også råde deg til å finne et svangerskapskurs der du/dere kan få nyttig info og kunnskap om bl.a. fødselsforberedelse.
Det er absolutt en god idè å ta det opp på nevrologisk avd. når du er til kontroll der.
Tenkt så friskt du kan og hold deg i bevegelse så mye du orker og skal i forhold til hva som er bra for deg.
Fødsel er også en fysisk prosess som kan kreve utholdenhet.
Lykke til, håper det går fint for deg!
Hilsen Monica.