Spørsmål:
jeg er nå snart 12 uker gravid, og i sommer har vi planlagt å gå på fjelltur i en uke. Er dette farlig for barnet hvis jeg blir veldig sliten av det? Og er det farlig om jeg bærer en tung ryggsekk? (selv om mannen min kommer til å bære det tyngste)

Svar:
Nei det er ikke farlig med fjelltur, heller ikke om du blir sliten.
Forskning viser at trening under svangerskap har en gunstig effekt for mor og foster.¨
Det er normalt å bli sliten etter en lang dag i fjellet. Jeg vil likevel råde deg/dere til å legge opp en rute som ikke er altfor lang eller krevende. Dette er ikke tiden til å sette ny personlig rekord.
Du behøver heller ikke være tøff og imponere. Sørg for at det blir en hyggelig tur med mulighet for å følge kroppens ønsker.
Hilsen Monica.