Spørsmål:
Er det greit å dra på hytta 4 uker førtermin? Hytta er 5 timer fra sykehuset. Eller for å spørre på en annen måte: hvor lenge før termin bør man holde seg i nærheten av sykehuset? Jeg har termin 28.7 og har veldig lyst til å dra på hytta første uke i juli.. På forhånd takk for svar! Vivi

Svar:
Det er vanskelig å gi generelle råd( i alle sammenheng). Alt vil avhenge av om det er første eller fleregangs fødende, om man har et ukomplisert svangerskap kontra kompliksjoner, tidligere historie o.s.v.
I denne saken vil det også være avgjørende om det er bilvei helt frem til hytta. Om det er sykehus i nærheten, om det er jordmor på stedet o.s.v.
Det er kanskje ikke så vanlig at kvinner vurdere hvor de er alt fra 4 uker før termindato (om ikke de har en eller flere opplevelser fra tidligerer svangerskap/fødsler som årsak).
Mitt beste råd er at du vurdere det hele når ferien kommer og diskutere saken med jordmor som du går til kontroll hos.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.