Spørsmål:
historien startet i 97, da jeg hadde en spontanabort i uke 14.av ulike omstendigheter fikk ikke legen sett fosteret og det var vanskelig å fastslå grunnen til aborten.det ble sagt at en mulig årsak var at livmorhalsen hadde åpnet seg for tidlig.så da jeg ble gravid igjen i 98, fikk jeg undersøkt l.halsen.alt var normalt.det var det også i 02.er nå gravid igjen og har netopp vært på u.lyd og alt var normalt.jordmoren sa at det lå langt nede.da fastlegen min fikk "snusen i det" ville han sende meg til videre undersøkelse m.t på om l.halsen hadde begynt å åpna seg.jordmoren på sin side mente det skulle være unødvendig siden alt så normalt ut og at det ikke var unormalt at de lå litt langt nede.ettersom jeg hadde født 2 fullbårne barn, mente hun det var liten sjanse for at det var en svakhet i livmorhalsen som skulle tilsi at dette sv. skulle ende i abort. hvem skal jeg høre på????

Svar:
Svar: Jeg vil nok tenkt som jordmoren gjorde. For ordens skylde vil jeg legge til følgende:
*Det er ikke vanlig å ”se” noe på foster som aborteres rundt uke 14.
* Det er som oftest svært vanskelig å si noe om årsaken til tidlige spontanaborter, og der det blir gjort er det som ofte gjetting. (Litt trist for kvinner som blir ”fortalt” så mye forskjellig)
To fullgåtte svangerskap uten komplikasjoner er den beste forsikring på en sterk livmorhals.
Håper du klarer å tenke friskt og gi gleden større plass enn bekymringen! Lykke til videre! Hilsen Monica.