Spørsmål:
Heisann Monica! Er ni uker på vei og har akkurat begynt i ny jobb på ett sveiseverksted. Var første gang hos legen i går, men han kunne ikke svare meg på om sveising kan være skadelig for fosteret. For tiden sveiser ikke jeg, men jobber i samme rom som de som sveiser. Vil etterhvert begynne å lodde. Har hatt en SA for tre år siden, da jobbet jeg også som sveiser. Kan dette ha vært en årsak til aborten..? Det er også mye støy på jobben og vi må bruke hørselsvern,kan støy skade hørselen til barnet..? Vi ser virkelig frem til dette vidunderet,og det er vårt første barn så jeg er litt stressa.. Mange tanker som surrer og har så lyst å gjøre det aller beste for barnet..Håper på svar. Med vennlig hilsen trine PS!Takk for en flott og informativ side!

Svar:
Svar: Hei Trine! Det er jammen et helt spesielt miljø du jobber i. Jeg kjenner ingen kvinner som har en slik jobb og har derfor ingen erfaring fra noe lignende. Det er sikkert et spennende yrke, men jeg vil tro at det er gjort få undersøkelser knyttet opp mot graviditet og evt. fosterskader. Desto viktigere blir det for deg at du er føre var. Jeg forstår godt din usikkerhet og stresset du føler. Mitt beste råd til deg er at du tar opp problemstillingen med arbeidsgiver. Det skal finnes retningslinjer for helse/miljø og sikkerhet på alle arbeidsplasser, men det kan vel være at svangerskap ikke er nevnt der du jobber. Det finnes nok et verneombud som likevel kan være behjelpelig med dette. Han/hun kan trekke inn bedriftshelsetjenesten eller arbeidstilsynet om det er nødvendig. Arbeidstilsynet har også gitt ut en rekke brosjyrer beregnet på ansatte i yrker med spesielle problemer. Her kan du finne en liste over stoffer som kan gi risiko for fosterskade eller nedsatt fruktbarhet.
Med tanke på støy er det klart at etter hvert som barnets hørsel utvikles vil også denne støyen nå de små ørene. Vi vet at folk som er utsatt for langvarig støy kan utvikle hørselskader, men vi vet ikke hvordan støy evt. påvirker det ufødte barnet. Det har vist seg at støy øker risikoen for spontanabort hos dyr, men det er ikke klart om det samme gjelder for mennesker. Jeg kan dessverre ikke si noe om årsaken til spontan aborten du hadde. Det er ikke uvanlig at kvinner opplever å abortere og hører med til det mangfoldige kvinnelivet.
Kvinner om venter barn  passe godt på seg selv og på barnet de venter! Alle burde vi egentlig passe svært godt på dere verdifulle kvinner som bærer på fremtiden. Det fødes få barn i Norge og det er nå en gang bare kvinner som kan gjøre denne viktige jobben. Av den grunn må vi nødvendigvis få noen særordninger som gjør det mulig å gjennomføre svangerskap og arbeidsliv. Alle gravide har nå krav på å bli forflyttet til andre arbeidsoppgaver dersom det arbeidet de utfører kan medføre fare for fosteret. Dersom dette ikke er mulig for deg kan du få svangerskapspenger gjennom hele svangerskapet i form av en sykemelding. Dette vet legen din alt om.
Lykke til med god egenomsorg. Trenger du en sykemelding så løft hodet høyt og se både sjefen og alle rundt rett i øynene.
Hilsen Monica.
P.s. Takk for hyggelig tilbakemelding på siden. D.s.