Spørsmål:
Hei, jeg er en jente på snart 24 år, som er gravid for andre gang, hadde en provosert abort i 2000, og er i dag 14+3 på vei..det jeg lurer på er hvor stor fare det er å få disse sykdommene under graviditeten, og symptomer, overlevelelse generelt..også lurer jeg på disse bevegelsene vi skal kjenne etter når fosteret beveger på seg, hva skal jeg egentlig kjenne etter, har lest at noen opplever det som luftbobler, eller lemus..jeg har bobling i magen og har hatt det en stund, kjenner det best når jeg legger hånden min litt ovenfor skambeinet, tror du det er fosteret? eller er det romling?? Er så spent, skal på ultralyd 23 september...håper på svar, hilsen lille engstelige meg..

Svar:
Svar: Hei Karoline. Det høres ut som om det er fosteret du kjenner. Det er spesielt tidlig som første gangs gravid, men absolutt mulig. Noen ganger kan gravide være plaget med luft i magen som gjør det vanskelig å kjenne forskjell, men om du er bevist på hvor ”boblene” eller bevegelsene er, vil det være lettere å skille de fra hverandre. Fosterbevegelsene vil foregå nederst i magen nå så tidlig i svangerskapet omkring symfysen(skambenet).Luftbobler kan kjennes mange steder.Når du kommer på ultralyd vil du bli forskrekket over å se alle bevegelsen fosteret gjør som du ikke kjenner.
Det er heldigvis liten sjanse til å bli smittet av både toxoplasmose og listeria om man tar forholdsregler og holder seg unna det som kan overføre smitte. Husk god håndhygiene!Med tanke på toxoplasmose kan du ta en blodprøve å få konstantert om du er immun. Blir man smittet i svangerskapet kan toxoplasmose behandles.
Symptomer er ofte influensalignende, høy temperatur og verking overalt. Listeria kan også gi sår i halsen og øynene, diarè og mageknip.
Lev sundt og pass på hva du puter i munnen.Lykke til videre!
Hilsen Monica.