Spørsmål:
Min datter har sterkt voksende sopp i underlivet, hun er 11 uker gravid, er dette farlig, eller kan fosteret ta skade av dette? Min datter er født med en kromosonfeil: analåpning og lokkemuskel var plassert hver for seg, hun ble operert 7mnd. gml. Lokkemuskel som lå på riktig plass, ble flyttet frem til der analåpningen var. Hun hadde en bilyd på hjerte, dette har hun fortsatt. Er dette arvelig?

Svar:
Sopp er en naturlig del av vår bakterieflora. Under svagerskap får soppen gode vekstvilkår og kan derfor bli svært plagsom. Det er ufarlig.
Det er viktig å koke undertøyet, holde seg unna søtsaker og ikke bruke truesinnlegg eller trange klær.
Datteren din bør snakke med jordmor/fastlegen om dette for en evt. behandling.
Om din datter er født med en kromosomfeil bør hun ta dette opp med jordmor/fastlege. Det kan indikere for en utredning ved avd. for genetisk veiledning som foretas ved de større sykehusene.
Barn kan også være født med misdannelser, mangler eller sykdommer uten at det handler om kromosomfeil. Dette er viktige opplysninger som bør komme fram på første svangerskapskontroll for å kunne henvise kvinnen videre.
Kromosom feil behøver heller ikke være arvelig.
Så bra at du tar godt vare på datteren din.
Håper det går bra for henne.
Hilsen Monica.