Spørsmål:
Vi har 5 friske og raske barn i alderen 2-10 år. Fikk første når jeg var 31, nå er jeg snart 42. Med unntak av en gang har vi alltid blitt gravide på 2. eller 3. forsøket. Nå vil vi ha et siste barn, og etter 2 forsøk ble jeg gravid, men det endte med MAetter 10 uker, hadde da antagelig vært dødt siden uke 6. Nå har jeg hatt en mens, og vi er igang og vil prøve igjen. Nå lurer jeg litt på hvor realistisk det er at vi en gang vil lykkes med å få et friskt barn til? Begynner jeg å bli for gammel, må vi forvente flere konplikasjoner, aborter el.l. Både jeg og mannen min ønsker oss veldig en til. Er det noe vi som er litt eldre bør være ekstra obs på? Takker på forhånd for svar!

Svar:
Det er fantastisk å høre at dere med 5 barn fortsatt ønsker et til!
Du spør om dere vil lykkes med å få et friskt barn? - Livet byr ikke på garantier. Vi må ta sjanser.
Du som har opplevet 5 friske barn og en MA har bedre garantier enn de fleste slik jeg ser det. Tidlig spontanabort er nettopp en granti kroppen representerer ved å kvitte seg med det som ikke er liv laga.
Det moderne livet gjør noe med oss. La oss gå noen gererasjoner tilbake og se på kvinnelivet. Jeg tror ikke en kvinne ville kommet på tanken om at hun var for gammel i din alder. De fødte til de sluttet å menstruere.
Vi er friskerer enn noen sinne, har hus, hjem og økonomi til de barna vi ønsker å få.
Kan få tidlig ultralyd/fostervannsprøve samt genetisk veiledning får å undersøke fosteret.
Du har med andre ord mange muligheter og valg som kvinner aldri tidligere har hatt.
Lykke til!
Hilsen Monica