Spørsmål:
Jeg lurer på om du tenker på når du skriver på sidene dine under svangerskapsforgiftning at symptomer er hodepine og magesmerter?? Er ikke det symptomer på gravididet i hele tatt? Du lager gravide damer full i angst. Hva med å skrive at vondt i magen er helt normalt når en er i sjette mnd. Og ikke at alle plager skyldes bekkenløsning, svangerskapsforgiftning eller mulig spontanabort! Alt må vel ikke vinkles på mest mulig negativ måte? Hilsen vordende Far

Svar:
Takk for ditt innlegg Morten!
Jeg setter veldig pris på at du deler dine tanker med meg og nå alle andre også. Jeg forstår godt at man som vordende far har en stor og til dels vanskelig oppgave med å berollige mor. Dette er ikke lett når man selv også kan føle seg litt usikker og ikke har kunnskap eller erfaring.
Dagens gravide er ofte engstlige. Jeg som har vært jordmor i mage år opplever det samme. Det er f.eks. stor forskjell fra 20 år tilbake.
Jeg har det imidlertid alltid som utgangspunt å beroligge kvinner, men må også være mitt ansvar bevist og gi god helseopplysning.
Til eksempel er ikke hodepine og mangesmerter farlig dersom man ikke har et forhøyet blodtrykk og eggehvite i urinen. Har man derimot en svangerskapsforgiftning og får plutselig smerter  magen og hodepine må det tas på alvor! Kvinner og menn skal vite hva det skal gjøre, og heller ta kontakt med helsevesenet en gang for mye.
Lykke til videre! Flott at du er på nett og engasjerer deg.
Hilsen Monica.